Kategori

KASIOPS KOLAKOPSREM 121/ABW WAKILI WADAN KOLAKOPSREM 121/ABW BUKA RAPAT UNIT COMMANDER MEETING SERI 2 TAHUN 2022


Sintang - Kasiops Kolakopsrem 121/Abw Kolonel Inf Iwan Purbantoro mewakili Wadan Kolakopsrem 121/Abw Kolonel Czi Rudy Wahjudiono, S.E., M.M membuka kegiatan Rapat Unit Commander Meeting Seri 2 tahun 2022 di Balai Prajurit Korem 121/Abw, Jl. Pangeran Kuning, No.1, Kelurahan Tanjungpuri, Sintang, Kalimantan Barat, Ranu (21/09/2022).

Dalam sambutan Wadan Kolakopsrem 121/Abw yang dibacakan oleh Kasiops Kolakopsrem 121/Abw mengatakan, seperti kita ketahui bersama bahwa tujuan kegiatan rapat kali ini adalah untuk mengevaluasi dan merancang kegiatan operasi bersama antara Kolakopsrem 121/Abw dengan 3 Briged yang sama-sama memiliki pasukan yang melaksanakan tugas pengamanan perbatasan darat Indonesia–Malaysia di wilayah kalimantan  barat, sehingga diharapkan terjalin koordinasi dan kerja sama yang harmonis dalam pelaksanaan tugas di sepanjang kawasan perbatasan.

Meskipun pelaksanaan kerjasama ini telah berlangsung cukup lama dan telah disepakati, namun yakin masih diperlukan adanya evaluasi dan penyempurnaan dalam suasana persahabatan, karena ada beberapa pertimbangan secara internal di Kolakopsrem 121/Abw maupun 3 Briged.

Wadan Kolakopsrem 121/Abw juga berharap “mudah–mudahan dalam rapat ini, kita senantiasa berada di bawah bimbingan dan lindungan allah S.W.T, sehingga rapat ini dapat berlangsung dengan lancar serta membuahkan hasil kesepakatan yang kita harapkan bersama”, Harapnya.

Dalam kesempatan ini Ketua Staf 3 Briged Lt Kol Ameruddin bin Hj Razali juga menyampaikan sambutan, pihaknya mengatakan seperti mana yang kita semua sedia maklum bahawa mesyuarat UCM yang dilaksanakan sebanyak dua kali setahun,  merupakan mesyuarat utama yang akan memutuskan segala kegiatan/aktiviti yang akan dilaksanakan bagi kedua-dua angkatan pada setiap tahun. ingin saya zahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak TNI-AD dan TDM kerana pada tahun ini kita telah berjaya melaksanakan kegiatan seperti UCM siri 1/2022 di Kuching dan Patkor siri 1/2022 pada bulan ogos 2022 yang lalu. Namun kita masih terhutang aktiviti lawatan timbal balas siri 1/2022 yang telah direncanakan pada bulan ogos 2022 atas sebab perkara yang tidak dapat dielakkan.

Saya juga ingin merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih kepada semua ahli mesyuarat yang telah bersama-sama mengerahkan tenaga dan usaha dalam melaksanakan pelbagai aktiviti bilateral serta menjadikan ianya satu tugas dan tanggungjawab dalam melaksanakan tugas operasi.

Hadir dalam kegiatan ini dari delegasi TNI-AD Kolakopsrem 121/Abw, Kasiops Kolakopsrem 121/Abw Kolonel Inf Iwan Purbantoro, Kasi Intel Kasrem 121/Abw Kolonel Inf Fadjar Moch Sjafrudin, Kasiter Kasrem 121/Abw Kolonel Inf A.J Tarigan, Kasiren Korem 121/Abw Kolonel Arm Moh. Yasser Maklin, M. Sc., Kasilog Kasrem 121/Abw Kolonel Arh Yoyo Karyo, S.I.P., M. Tr(Han), Kasipers Kasrem 121/Abw Letkol Arh Andi Budi Sulistianto, Dandim 1202/Skw, Dandim 1204/Sgu, Dandim 1205/Stg, Dandim 1206/Psb, Dansatgas Pamtas Yonarmed 19/105 Trk, Dansatgas Pamtas Yonif 645/Gty, Dandenhub Rem 121/Abw.

Dari Delegasi Malaysia Ketua Staf 3 Briged Lt Kol Ameruddin bin Hj Razali, Peg Mem 10 RRD Lt Kol Rashidi bin Gazali, Peg Pem 3 SSB Lt Kol Razian bin Abdul Rahim, Pen Peg Mem 11 RAMD Mej Hairy bin Shahrir, PS 2 Gerak 1 Div Mej Willie ak Chahat, Pen Peg Mem 4 KAD Mej Ahmad Faisal bin Muda, Kem Komandan 3 Bgd Mej Aljurharje bin Muhamud, PS 2 Risik 3 Bgd Mej Shazrul Aswad bin Mohd Radzi, PS 2 Gerak 3 Bgd Mej Carl Hansen ak Sapoi, Ketua Kerani MK 3 Bgd PW II John ak Ruwi, Staf Risik Sjn Laurence aj John, Staf Gerak LKpl Nilison Sebuang Pudin, LO Ketua Staf MK 3 Bgd LKpl Mohd Safian bin Hassan.

Sumber berita  : Penrem 121/Abw.

Previous
« Prev Post