Kategori

KASREM 121/ABW MENANDATANGANI HASIL UNIT COMMANDER MEETING SERI 1/2022


Sarawak,Malaysia - penandatanganan hasil Unit Commander Meeting oleh Kasrem 121/Abw Kolonel Czi Rudy Wahjudiyono S.E., M.M bersama Ketua Staf 3 Briged Letkol Ameruddin bin Hj Rajali di Markas 3 Briged Jl. Perinsin Sarawak Malaysia, Selasa (02/08/2022). 

Dalam sambutannya Panglima 3 Briged Brid jeneral Mohd Kamil bin Hj Abdul Latif mengatakan hasil mesyurat pada hari ini boleh dijadikan sebuah medium utama untuk kita semua mengkoordinasikan dan menyelesaikan segala permasalahan yang timbul di sepanjang penugasan operasi di perbatasan negara dalam suasana yang harmoni. 

Saya amat berharap agar hasil yang sudah disepakati secara bersama dalam mesyurat ini akan dapat menambahkan pengoperasian sempadan di samping mengukuhkan jalinan kerjasama yang erat antara Tentara Darat Malaysia dan Tentara Nasional Indonesia- Angkatan Darat yang telah sedia wujud. 

Selain itu juga, saya turut berharap agar kedua-dua delegasi telah mencapai kata sepakat dalam menetapkan tarikh untuk menganjurkan aktiviti bilateral yang lain seperti lawatan timbal balas,  Patroli terkoordinasi dan mesyurat Unit Commander Meeting yang seterusnya di sepanjang tahun 2022.

Dalam kesempatan yang sama, Kasrem 121/Abw Kolonel Czi Rudy Wahjudiyono S.E., M.M dalam sambutannya mengatakan kaitan dengan dilaksanakannya Unit Commander Meeting Seri 1/2022 saya sangat memberi apresiasi dikaitkan dengan jalinan kerjasama yang baik antara TNI AD dengan TDM seraya berharap semua yang dapat hadir pada malam ini semoga kita dapat memanfaatkan kegiatan kita kali ini dengan sebaik-baiknya untuk lebih mengoptimalkan tugas - tugas kita bersama dalam masa yang akan datang. 

Saya juga berharap semoga silaturahmi ini dapat dimanfaatkan untuk saling bertukar informasi menyampaikan berbagai kendala dan hambatan serta kekurangan sekaligus kelemahan yang ditemukan selama pelaksanaan tugas yang berkaitan dengan perkembangan situasi aktual yang kita anggap penting untuk kita cermati dalam rangka mengantisipasi setiap kemungkinan yang terjadi di perbatasan negara. 

Penandatanganan hasil Unit Commander Meeting (UCM) dilakukan oleh Kasrem 121/Abw Kolonel Czi Rudy Wahjudiyono S.E., M.M dengan Ketua Staf 3 Briged Letkol Ameruddin bin Hj Rajali yang di saksikan langsung oleh Panglima 3 Briged Brid jeneral Mohd Kamil bin Hj Abdul Latif. 

Usai melaksanakan penandatanganan hasil Unit Commander Meeting acara di lanjutkan dengan saling tukar cinderamata antara Tentara Darat Malaysia dengan Tentara Nasional Indonesia - Angkatan Darat.

Sumber berita : Penrem 121/Abw.

Previous
« Prev Post